Quinoa – superfrøene fra Andesfjellene

Hva er quinoa?Bonde står i sin quinoa åker

Quinoa er et sunt, spiselig frø fra quinoaplanten. Quinoaplanten tilhører gåsefotfamilien, også kalt salturtfamilien, og er dermed i familie blant annet med spinat og rødbeter. Planten kan bli opptil to meter høy og både frøene og bladene er spiselige. Quinoaplanten kan vokse under mange ulike klimatiske forhold, men finnes for det meste i Andesfjellene i Sør-Amerika.
I Sør-Amerika har quinoafrøene vært brukt i flere hundre år. De siste årene har også andre fått øynene opp for disse superfrøene.

Quinoafrøene har en nøytral, nøtteaktig smak og kan brukes i mange ulike matretter – for eksempel i grøt, salater, brød, gryter og supper. Frøene kan serveres både varme og kalde.

Skal kokes i 12-15 minutter.

Kilde:

http://forskning.no/landbruk-planteverden/2013/12/quinoafro-kunne-vaert-dagens-potet

 

15 grunner til å spise quinoa

  1. Inneholder mye antioksidanter. Antioksidanter er med på å bremse aldringsprosessen i kroppen og forebygger dessuten mange sykdommer.
  2. Inneholder mange viktige B-vitaminer, som for eksempel B2 (riboflavin) og B9 (folat/folsyre).
  3. Har et høyt innhold av viktige mineraler, som for eksempel jern, kalsium, fosfor og magnesium. Dette noe som mange får i seg for lite av.
  4. Har et høyt fiberinnhold
  5. Kuinoa inneholder mye sunt fett.
  6. Er en fullverdig proteinkilde er derfor godt egnet for vegetarianere og veganere og ellers andre som ønsker å spise mindre kjøtt.
  7. Inneholder alle de åtte essensielle aminosyrene. De essensielle aminosyrene klarer ikke kroppen å produsere selv om vi må få disse i oss gjennom maten. Aminosyrene er proteinenes byggesteiner.
  8. Den essensielle aminosyrene lysin kan bidra til frigjøring av veksthormoner og kan stimulere muskelvekst. Å spise quinoa etter trening kan derfor være nyttig.
  9. Kan være med på å forebygge en rekke livsstilssykdommer.
  10. Inneholder ikke hvete eller gluten.
  11. Er miljøvennlig fordi å bytte ut quinoa med kjøtt bidrar til å redusere kjøttforbruket i verden.
  12. Kan være med på å redusere verdens sultproblemer fordi planten er svært tilpasningsdyktig og kan vokse nesten uten vann og næring og tåler mange ulike temperaturer. Dessuten vil et redusert kjøttforbruk føre til at flere kan få mat.
  13. Har lav glykemisk indeks (GI), noe som er gunstig for blodsukkeret. GI er et mål for hvor raskt maten øker blodsukkernivået. Mat med høy GI gjør at man på sikt blir mer sulten og at man spiser mer. Quinoa har en GI på 53, noe som blir sett på som en lav verdi.
  14. Er gunstig for forbrenningen. Studier har vist at å spise quinoa i stedet for glutenfritt brød og pasta reduserte blodsukkeret samt insulin- og triglyserinnivået.
  15. Er lett å bruke! Se våre tips til oppskrifter her.

http://www.fao.org/quinoa-2013/press-room/news/detail/en/

https://sml.snl.no/aminosyrer

http://bramat.no/kosthold/matvarer/2023-derfor-bor-du-spise-quinoa

Hva er Quinoa?

https://authoritynutrition.com/11-proven-benefits-of-quinoa/

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2516

Ulik typer quinoa

Det finnes mange typer quinoa. De vanligste er hvit, svart og rød.

Quinoa næringsinnhold

Hvit quinoa:

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 1490 kJ (350 kcal)

Protein: 14,00 g

Karbohydrater: 57,00 g

Sukker: 5,00 g

Fett: 6,00 g

Mettet fett: 0,70g

Umettet fett: 5,30 g

Fiber: 7,00g

 Hvit quinoa er den vanligste quinoatypen og passer til det meste.

 

Quinoa plante i ulike farger
Quinoa plante i ulike farger

Svart Quinoa

Svart quinoa har en mørkere farge enn hvit quinoa på grunn av et høyere innhold av antioksidanter. Den inneholder også mer fiber. Dessuten har den en sterkere smak og en mer sprø konsistens. Ellers har svart quinoa de samme næringsfordelene som andre typer quinoa.

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 1480 kJ (350 kcal)

Protein: 12,00 g

Karbohydrater: 58,00 g

Sukker: 4,10 g

Fett: 5,60 g

Mettet fett: 0,50g

Umettet fett: 5,10 g

Fiber: 10,00g

Svart quinoa:

Kilde: http://gymgrossisten.no/quinoa-svart-350-gram

Kilder:

Benefits of Black Quinoa

http://www.bramat.no/kosthold/tester/665-bramat-tester-middagskorn

Rød Quinoa

Rød quinoa skiller seg lite fra hvit quinoa, men den inneholder litt mer fiber og umettet fett. Den røde quinoaen blir ofte foretrukket av estetiske årsaker og tar seg bra ut med fargerike grønnsaker.

Næringsinnhold per 100 g:

Energi: 1530 kJ (360 kcal)

Protein: 13,00 g

Karbohydrater: 59,00 g

Sukker: 4,20 g

Fett: 6,00 g

Mettet fett: 0,60 g

Umettet fett: 5,40 g

Fiber: 11,00g

Rød quinoa:

Kilde: http://gymgrossisten.no/quinoa-rd-350-gram

Kilde: http://www.bramat.no/kosthold/tester/665-bramat-tester-middagskorn

Produkter med quinoa

Quinoapuffer, kan for eksempel brukes i müsli, granola, fruktsalater, smoothies eller grøt. De kan også brukes til baking og i desserter: http://gymgrossisten.no/4314

Quinoaflak, passer godt i müsli eller grøt: http://gymgrossisten.no/110

Oppskrifter

Grøt:

Deilig quinoagrøt til frokost

http://www.frukt.no/oppskrifter/sok/##!query=quinoa

https://coop.no/mega/kjokkenhagen/8-oppskrifter-med-qinoa/

Quinoa i Norge

Mesteparten av quinoaen som selges i Norge er importert fra Sør-Amerika og 80 % av verdens quinoa er dyrket i Peru og Bolivia. De siste årene har norske bønder klart å dyrke quinoa også i Norge. Quinoaplanten er svært tilpasningsdyktig og tåler norske forhold svært godt etter noen generasjoner. Dette fører til en mer kortreist og dermed miljøvennlig produksjon. På sikt til quinoa trolig også bli billigere hvis den dyrkes i Norge. Norskdyrket quinoa kan blant annet kjøpes på disse utsalgsstedene:

Oslo: Mølleren Sylvia, Kokkelørenog Kooperativet

Trondheim: Etikken

Ås: BUA — Bærekraftig Butikk

Ringsaker: Sveinhaug Gård

Lillehammer: Jordnært

Hedmark: Skafferiet på Hovinsholm

Sandefjord: Fat og Fe

Nøtterøy: Nøtterøy Kooperativ

Lillesand: Matkassen Lillesands Beste

Andre: Den veganske matkassen, Den Grønne Kassa og Matlykke
Kilde:

http://www.dagbladet.no/tema/na-far-du-norsk-quinoa/60455797

http://www.norsok.no/prosjekter/2015/quinoa-baerekraftig-produksjon-i-norge